Projekt "Przedszkolak w świecie zasad savoir-vivre"
„Uprzejmość – trudna to sztuka, lecz czasu na nią nie szkoda.
Za nią cię spotka nagroda, choćbyś jej nawet nie szukał.”
Ch. Perrault
Świat, w którym żyjemy pełen jest różnych zasad i reguł, które dziecko, a później dorosły człowiek, będzie musiał przestrzegać. Dlatego właśnie dziecko już w wieku przedszkolnym musi poznać normy i zasady zachowania, które obowiązują w danej grupie i społeczności. Zasady muszą być jasne, zrozumiałe i konsekwentnie wprowadzane w życie. Tylko wtedy świat dziecka będzie uporządkowany i przewidywalny.
Savoir-vivre, czyli ogłada, dobre maniery, dobre obyczaje, etykieta, bon ton, konwenans towarzyski, kindersztuba to znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie. Savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można, jako sztuka życia.
Nawyki stylu bycia kształtują się od najmłodszych lat, zatem postawy nabyte w tym czasie pozostaną na dalsze lata życia młodego człowieka. Mamy nadzieję, że dzięki zaproponowanym zajęciom dzieci nauczą się kulturalnie obcować z ludźmi, a w przyszłości nie będą miały powodów do wstydu za własne zachowanie oraz będą wzorem do naśladowania. Wiedza, którą zdobędą, pozwoli przedszkolakom i uczniom z większym szacunkiem traktować siebie i innych, umożliwiając budowanie właściwych relacji między ludźmi.
Najogólniej zasady savoir-vivre'u to: uśmiech, uprzejmość, życzliwość, punktualność, dyskrecja, lojalność, grzeczność.
Zasady savoir-vivre'u dotyczą przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia:
– nakrywania, podawania do stołu i jedzenia
– wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru
– form towarzyskich (np. w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach)
– komunikacji (także telefonicznej i internetowej)
– zachowania się w szczególnych sytuacjach.
Bez względu na to, w jakich czasach żyjemy, ludzie pragną oprzeć wzajemne stosunki na poszanowaniu godności człowieka z racji jego osobistych cech, tolerancji, uprzejmości i życzliwości. Wynika to z zasady, że powinniśmy postępować tak, jak chcielibyśmy, aby inni zachowywali się w stosunku do nas. Zbiór tych reguł – savoir-vivre – wyraża szacunek, troskę i życzliwość niezależnie od wykształcenia, wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji.
I. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU
„ Przedszkolak w świecie zasad savoir vivre” to projekt edukacyjny z zakresu edukacji kulturalno-społecznej, poświęcony zasadom savoir vivre w różnych sytuacjach. Nawyki stylu bycia kształtują się już od najmłodszych lat. Pewne postawy nabyte w dzieciństwie pozostaną na dalsze lata życia, dlatego każdy człowiek powinien wiedzieć jak się zachować w różnych sytuacjach: w kinie, w teatrze, na przyjęciu itp. Zasady dobrego wychowania obowiązują zawsze i wszędzie i po prostu trzeba je znać.
Głównym celem projektu będzie kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Ponadto kształtowanie u dzieci uwrażliwienia na takie wartości jak: dobro, prawda, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość; umiejętność dostrzegania i rozumienia potrzeb innych; kulturalnego zwracanie się do innych, używania zwrotów grzecznościowych; kształtowano wzrost poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności; rozwijano umiejętność wyrażania swoich uczuć i potrzeb, a także dostrzeganie ich u innych, rozwijano umiejętność prawidłowego i kulturalnego zachowywania się przy stole i w miejscach publicznych.
II. CELE PROJEKTU
Cel główny:
Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach oraz ukierunkowanie i wspomaganie w zakresie poznawania, doskonalenia i stosowania przyjętych zasad savoir-vivre’u.
Cele szczegółowe:
- Wyposażenie dzieci w wiedzę na temat savoir-vivre’u
- Kształtowanie umiejętności kulturalnego współżycia z innymi ludźmi, wyrobienie przekonania, że kultura dnia codziennego ułatwia nawiązywanie kontaktów, jest wyrazem szacunku dla drugiego człowieka, a uprzejmość i ogłada towarzyska ułatwiają stosunki międzyludzkie,
- Wspieranie i motywowanie ucznia w poznawaniu i doskonaleniu poprawnych form zachowania się i umiejętność stosowania ich w określonych sytuacjach,
- Wyrabianie nawyku stosowania form grzecznościowych, uświadomienie, że ich stosowanie daje dobre świadectwo o człowieku,
- Doskonalenie umiejętności właściwego zachowania się przy stole, w miejscach publicznych, w środkach komunikacji itp.
- Wdrażanie do dbania o własny wygląd i odpowiedniego dobierania stroju do okoliczności,
- Wdrażanie do kulturalnego spędzania wolnego czasu np. zwiedzania muzeów, chodzenia do teatru, uprawiania sportu,
- Zaznajomienie ze źródłami informacji w zakresie savoir-vivre’u,
- Uwrażliwienie na przejawy niekulturalnego zachowania się innych,
- Podejmowanie działań przyczyniających się do podniesienia kultury w najbliższym środowisku.
III. TREŚCI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
Zadania do realizacji w projekcie edukacyjnym zostały dobrane tak, aby odpowiadały one sytuacjom, w jakich najczęściej znajdują się dzieci. Niektóre zagadnienia będą realizowane przez wszystkie grupy wiekowe, a niektóry tylko w starszych grupach, jako element naturalnego wchodzenia dzieci w coraz trudniejsze role.
Lp. |
Treści |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Termin realizacji Według potrzeb |
Kategoria wiekowa- Według potrzeb |
1. |
Dobre maniery w przedszkolu.
|
– wyjaśnienie pojęć savoir-vivre, bon ton, kultura – opracowanie zasad savoir-vivre’u przestrzeganych w grupie – integracja dzieci w grupie przedszkolnej – umiejętność słuchania i nie przerywania innym - odpowiednie zachowanie podczas uroczystości przedszkolnych |
– pogadanka nt. „Przestrzegania zasad i umów regulujących współżycie w grupie” – opracowanie i wprowadzenie w grupach „Kodeksu Dobrego Zachowania”, - składanie życzeń solenizantom oraz wręczanie upominków solenizantom; śpiewanie tradycyjnego „Sto lat”, – wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się poprzez gry, zabawy, przyjęcie ustalonych norm w grupie – słuchanie wierszy, np. J. Brzechwa „Kwoka”, opowiadań G. Kasdepke „Bon czy ton” – Bajki, które leczą –rozwiązywanie problemów emocjonalnych dzieci, wzory postaw moralnych, zachowań, postępowań poprzez kontakt z utworami o charakterze terapeutycznym, – Zorganizowanie prelekcji dla rodziców nt. "ABC dobrego wychowania" – na zebraniach grupowych |
|
|
2 |
Kultura języka.
|
– zorganizowanie przeglądu wierszy, rozwijanie zdolności dzieci |
- Przedszkolny Konkurs Recytatorski pod hasłem: „Dobre maniery na wesoło”, |
|
|
3. |
Czarodziejskie słowa – słowa klucze |
– wdrażanie do świadomego stosowania form grzecznościowych, na co dzień |
– „Ja to wiem, ja to czuję..” – Stosowanie form grzecznościowych w czasie wspólnych zabaw, wyjść, spotkań, podczas kontaktów z innymi pracownikami przedszkola, rodzicami – słuchanie opowiadań G. Kasdepke „Bon czy ton” – Pedagogizacja rodziców na temat "Dziecięcego savoir-vivre’u" |
|
|
4. |
„Stoliczku nakryj się” – umiejętnie jeść to sztuka” |
– nabywanie umiejętności poprawnego posługiwania się sztućcami oraz nakrywania do stołu – wykorzystywanie w praktyce poznanych zasad oraz umiejętne wykorzystywanie ich przy stole
- kształtowanie wrażliwości estetycznej dzieci, - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, |
- przyjmowanie prawidłowej postawy przy stole, używanie zwrotu „smacznego”, „dziękuję”, - spożywanie posiłków w ciszy i bez pośpiechu, – nauka prawidłowego nakrycia stołu, - mowa sztućców – znaczenie ułożenia ich na talerzu, – praca plastyczna np. ozdobna serwetka – film edukacyjny: „Z kulturą przy stole’, - piosenka:, „Co lubi stół?” - ABC dobrego wychowania z rodziną Treflików, - poznanie zawodu kelnera, – wycieczka do restauracji w ramach Dnia Dziecka - Przedszkolny Konkurs Plastyczny: „Nakrywamy do stołu”. |
|
|
5. |
Prowadzimy zdrowy styl życia |
– uświadomienie dzieciom, jakie znaczenie dla każdego człowieka ma zdrowie – wyjaśnienie, jak należy postępować, by być zdrowym – przestrzeganie zasad higieny – wdrażanie do dbania o własny wygląd
|
– pogadanka – literatura dziecięca (wiersze, rymowanki, piosenki) – filmy edukacyjne, profilaktyczne - spotkanie z trenerem personalnym, – spotkania z lekarzem – kontrola czystości, mycie rąk przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, korzystanie z chusteczek higienicznych, – przygotowanie sałatki warzywnej, owocowej, koktajli – kolorowy dzień warzyw i owoców - zorganizowanie p] zdrowego poczęstunku przez starszaków dla młodszych kolegów itp. - „Zdrowy przepis”- konkurs dla dzieci i rodziców |
|
|
6. |
„Koleżanko i kolego bądź życzliwy dla każdego” – 22 listopada „Przedszkolny Dzień Życzliwości” |
– uczenie i egzekwowanie znajomości zasad kulturalnego zachowania się wobec nauczycieli, pracowników przedszkola, szkoły, kolegów i koleżanek, znajomych, sąsiadów
|
– rozmowa na temat życzliwości – zabawy z kolorem żółtym – symbol życzliwości. – stworzenie „Drzewka życzliwości”, – przygotowanie „Życzliwych życzeń i pozdrowień” przez każdą grupę, – „Uśmiechnięte buźki” – rozdawanie na spacerze przygotowanych w domu z rodzicami symboli życzliwości mieszkańcom miasta. |
|
|
7. |
Dobre maniery na przyjęciu |
– nabycie umiejętności organizacji przyjęcia oraz zaproszenia na nie gości, nakrycia do stołu oraz przygotowania poczęstunku
|
– przygotowanie zaproszeń na przedszkolną uroczystość, - wspólne przygotowywanie dekoracji stołu na przedszkolną uroczystość, - zorganizowanie przyjęcia dla rodziców, dziadków z okazji świąt, – zabawy tematyczne np. „Przyjęcie dla naszych pluszaków”, „Imieniny mojej mamy”, - zajęcia z młodzieżą z Zespołu Szkół Rolniczych w Grzybnie o kierunki technik hotelarstwa – prawidłowe nakrycie stołu
|
|
|
8. |
Mój ubiór-, czyli ubieram się odpowiednio do sytuacji.
|
– nabycie umiejętności nazywania części garderoby i doboru odpowiedniego stroju stosownie do okoliczności, – kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się i rozbierania
|
– zachęcanie do samodzielnego ubierania się i rozbierania w szatni – przynoszenie odpowiedniego stroju na gimnastykę, wycieczki przedszkolne, spacery, - odświętny strój na uroczystości przedszkolne, – zorganizowanie Przedszkolnego Pokazu Mody na różne okazje |
|
|
8. |
Idziemy z wizytą do koleżanki, rodziny. |
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w towarzystwie, – estetyczne pakowanie prezentów |
- nauka składania życzeń, - wykonywanie laurek, niespodzianek, podziękowań, – własnoręcznie wykonane torebki na prezent, - pakowanie prezentów. |
|
|
9. |
Rozmawiamy przez telefon |
– kształtowanie umiejętności kulturalnej rozmowy telefonicznej – umiejętne wykorzystywanie numerów alarmowych w sytuacjach zagrażającym naszemu życiu i zdrowiu |
– rozmowy – oglądanie audycji „Jedynkowe przedszkole” pt. „Telefon”; utrwalenie zwrotów grzecznościowych, – spotkanie z policjantem, strażakiem, ratownikiem medycznym |
|
|
10. |
Grzeczność, na co dzień, czyli o zachowaniu się w miejscach publicznych.
|
– ustalenie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej |
– pogadanki, - filmy edukacyjne, – wycieczki do miejsc użyteczności publicznej, – udział w uroczystościach, przedstawieniach i konkursach. – udział w teatrzykach wewnątrz przedszkolnych - wyjazdy do teatru |
|
|
11. |
Zasady fair play w życiu i w sporcie!
|
– poznanie i stosowanie w praktyce zasad „fair play” |
- zabawy i konkurencje sportowe. – zorganizowanie Dnia Sportu
|
|
|
12. |
Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych |
– wdrażanie do taktownego zachowania się w stosunku do osób niepełnosprawnych |
– akcje charytatywne i społecznościowe np. ”Dzień Kolorowej Skarpetki”, „ Dzień Autyzmu”,
|
|
|
13. |
Mistrz Dobrych Manier DOBRE MANIERY NA CODZIEŃ |
– sprawdzenie umiejętności zastosowania poznanych zasad savoir-vivre’u w praktyce. |
- Quiz z wiedzy o dobrym zachowaniu – prezentacja multimedialna przeprowadzona w grupach.
Ewaluacja projektu.
|
Maj/ Czerwiec |
Grupy dzieci 5 i 6 - letnich |
14. |
Konkurs Co lubi stół? |
- sprawdzenie umiejętności prawidłowego ułożenia sztućców na stole |
- praca plastyczna wykonana techniką dowolną z wykorzystaniem farb, kredek, plasteliny itp.
|
|
Grupy dzieci 5 i 6 - letnich |
IV. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
Realizacja projektu edukacyjnego pod hasłem: „Przedszkolak w świecie zasad savoir vivre” odbywać się będzie podczas całodziennego pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć dydaktycznych oraz innych sytuacji wychowawczych, np. spacery, wycieczki, uroczystości, konkursy, pokazy, spotkania z zaproszonymi gośćmi, wizyty w instytucjach lokalnych.
Proponowana tematyka jest przeznaczona zarówno dla młodszych przedszkolaków, którzy w zakresie podstawowym będą kształtować nawyki savoir vivre i podstawową w tym zakresie wiedzę oraz dla dzieci starszych, u których ma utrwalać wcześniej zdobyte umiejętności i nawyki, pogłębiać je i uczyć stosowania ich w nowych sytuacjach.
Podczas nauki oraz zabawy, dziecko pozna właściwe oraz niewłaściwe zachowania w różnych sytuacjach. Będzie potrafiło je oceniać. Chcemy, aby dzieci po zrealizowaniu dzieci prezentowały wysoką kulturę osobistą w przedszkolu oraz w życiu codziennym.
Za realizację projektu odpowiedzialni są nauczyciele, pracownicy przedszkola oraz rodzice.
V. METODY I FORMY PRACY
W realizacji projektu wykorzystane zostaną przede wszystkim metody aktywizujące dostosowane do możliwości jego uczestników.
Będą to głównie:
- zabawy, pogadanki, pokazy, prezentacje, „burza mózgów”, drama, gry dydaktyczne, quizy,
-metody podające: opowiadania i wiersze, filmy edukacyjne,
- działania praktyczne dzieci.
Podczas realizacji projektu wykorzystane będą różnorodne formy pracy, dostosowane do wieku, zainteresowań i możliwości dzieci, takie jak:
- konkursy, pokazy, prezentacje, wystawy,
- wycieczki, akcje charytatywne i społecznościowe,
- pedagogizacja rodziców.